
Seria wydarzeń „Porozmawiajmy o neuroróżnorodności”
Seria wydarzeń “Porozmawiajmy o Neuroróżnorodności” stanowiła szansę na edukację, zrozumienie i wspólną pracę nad projektowaniem rozwiązań przyjaznych dla różnych umysłów w przykładowych przestrzeniach życia społecznego. Celem było zwiększenie świadomości i zrozumienia pomiędzy różnymi neurotypami oraz wspieraniu osób neuroatypowych (w tym autystów, dyslektyków, osób ADHDowych). Przedmiotem projektu Sieć przyjaciół neuroróżnorodności była serią wydarzeń webinarowo-warsztatowo-konferencyjnych “Porozmawiajmy o […]

Historia neuroatypowa – Zuza Karcz
Zapraszamy na kolejny artykuł z cyklu #neurostory. Swoją historię życia z ADHD opowiada w nim Zuza Karcz, aktywistka edukacyjna: „Myślałam, że więcej coming outów nie będę musiała robić w moim życiu. Ale czuję, że to istotne. Cóż by była ze mnie za aktywistka. Oglądałam wczoraj jedno z moich wystąpień z października, kiedy byłam w ciągu […]

Neuropolecajka: „Moje dziecko z autyzmem. Niezwykła podróż”
Znaleźliśmy się na trasie widokowej. Jechaliśmy nieznanymi drogami, wątpliwymi objazdami, gubiliśmy się, kłócąc o to, gdzie skręcić, i poznawaliśmy ciekawych ludzi – tak o swojej podróży życiowej pisze autorka Leigh Merryday Porch w książce Moje dziecko z autyzmem. Niezwykła podróż. Autorka dzieli się swoimi doświadczeniami i uczuciami, które pojawiły się po otrzymaniu diagnozy autyzmu u […]

Relacja po warsztatach o neuroróżnorodności
„Troszcząc się o roślinę, zawsze sprawdzamy, w jakich warunkach będzie się najlepiej rozwijać, jakiego potrzebuje nasłonecznienia, jakiej temperatury, jak często powinno się ją podlewać, w glebie o jakim pH będzie jej najlepiej. Tymczasem w systemie edukacji czy w życiu w ogóle bardzo rzadko zastanawiamy się, w jakich warunkach dziecko, nastolatek, a potem dorosły człowiek będzie […]

ADHD i szkolna edukacja
Jestem pewna, że każdy z nas ma jakieś wyobrażenie o ADHD i osobach z tą neuroodmiennością. Może ono być ukształtowane na podstawie przedstawień ADHD w mediach, powielanych w społeczeństwie stereotypów, czy po prostu być skutkiem niewystarczającej wiedzy. Jedną z najważniejszychi podstawowych kwestii jest to, abyśmy myśląc o ADHD, starali się wyrzucić z głowy stereotypowy obraz […]

ADHD u dziewczynek
Sposób, w jaki odczuwamy i rozumiemy płeć, jest do pewnego stopnia uwarunkowany kulturowo (Bem, 1983). Kultura, w której żyjemy, zawiera zakodowane przez tysiące lat stereotypy płciowe, które wpływają na percepcję oraz zachowanie członków każdego społeczeństwa. Te oczekiwania, których doświadczamy już od najmłodszych lat, wpływają nie tylko na sposób, w jaki postrzegamy samych siebie, ale także […]

Czy muzykoterapia działa?
Słysząc słowo „muzykoterapia”, często myślimy o zajęciach dla osób starszych bądź niemowlaków – przez głowę przechodzą nam artykuły o mitycznym efekcie Mozarta* czy innych teoriach o niepotwierdzonym naukowo działaniu. Niekiedy zastanawiamy się, czy to granie na instrumentach, śpiewanie bądź tańczenie faktycznie ma sens? W końcu jak te czynności mogą nam pomagać? Jaki mają na nas […]

Henry Cavendish – neuroatypowy geniusz
„Chciałem Państwu powiedzieć jeszcze o jednym słynnym naukowcu – są bardzo duże przesłanki ku temu, żeby myśleć, że była to osoba w spektrum autyzmu. Tych osób już Państwo znajdą bardzo wiele, tak anegdotycznie właściwie wielu wybitnych naukowców od Newtona do Einsteina było podejrzewanych o to, że mogą być osobami w spektrum autyzmu. Natomiast jeżeli chodzi […]

Historia neuroatypowa – Julia Polaczek
Od wielu lat jestem „indywidualistką”, patrzę na świat troszkę inaczej. O tym, że jestem „inna”, dowiedziałam się w gimnazjum od nauczycieli, gdy miałam w szkole problemy z koncentracją i skupieniem uwagi. Miałam wrażenie, że byłam uznawana za leniwą, ale ja naprawdę starałam się uczyć. Zależało mi na tym. Jednocześnie chciałam jednak pielęgnować moje zainteresowania. Często […]